Често ми се случва да заваря имейла си препълнен с писма, които никога не съм очаквал или искал да получа. Те са на всевъзможна тема – излет в наш или чужд курорт на ниска цена, обява за надомна работа, намаление на виагра, покана за бизнес вечеря. Те всички са безсмислени, а някои дори опасни. Те се увеличават с десетки при всяко влизане в пощенската ми кутия. Дори да изтрия сто, ме затрупват още двеста. Те са досадни, дразнещи и ядат от времето ми. Те са СПАМ.
Търговски съобщения по нашия закон са рекламни или други съобщения, представящи услугите на лице, което извършва търговска или занаятчийска дейност или упражнява регулирана професия (напр: стоматолог, корабен механик, масажист и др.).Когато получа такова съобщение, без предварително да съм се съгласил за това, то се превръща в „непоискано“ или още „СПАМ“.
Не всеки спам е забранен от закона. На първо място, всяко непоискано съобщение трябва да бъде обозначено като такова още с постъпването му в пощата ми. Така мога да получавам спам, озаглавен с „Това е СПАМ: Предлагаме промоционално мобилни телефони“, но не и просто „Купете си нов мобилен телефон изгодно“. В случай че спамът не е обозначен като такъв, изпратилият го търпи административна санкция - глоба от 250 до 1500 лв., а ако извършителят е юридическо лице - имуществена санкция от 500 до 2000 лв. Как обаче мога да избегна и предварително маркираните електронни съобщения от този вид?
Решението за юридическите лица е просто. За тях е създаден регистър, в който се вписват електронните им адреси, стига това да е било заявено предварително по надлежния ред. Регистърът се води от Комисията за защита на потребителите (КЗП). Изпращането на непоискани търговски съобщения до вписан адрес е забранено под страх от глоба в размери 250 до 1500 лв., а при повторно нарушение от 1000 до 4000 лв. Редът за вписване е описан подробно на официалния сайт на регистъра. То се извършва чрез заявление, което се подава:
Образецът за заявлението също може да се открие на сайта на Комисията. Без вписване в регистъра електронните адреси на юридическите лица са незащитени и всяко непоискано съобщение, стига то да е обозначено като такова, е законно получено.
След регистрацията мога да се защитя като подам жалба за получаване на спам. Жалбите се подават отново до КЗП на същия адрес. Съдържанието е следното:
NB! Важно е да изпратя „хедърите“ на получения имейл. Те са част от електронното съобщение и посочват различни данни за изпращача, нужни на КЗП, за да се разберат кой стои зад спам-атаката. Хедърите при различните електронни пощи се извличат по различен начин (най-често десен клик върху текста на съобщението и „виж кода“). Механизмът на действие при различните електронни съобщителни мрежи може да се открие тук.
При физическите лица (всеки отделен човек, дори едноличният търговец) нещата са по-различни. Могат да се обособят следните две групи:
Автор:Слави Ганев, IV курс право в СУ “Св. Климент Охридски”
Образци:
[toggles][toggle title="Източници"]
§ Закон за електронната търговия (ЗЕТ):
чл. 5, ал. 1 относно търговските съобщения по смисъла на закона
чл. 6, ал. 1 относно задължението на доставчик на услуги при изпращане на непоискани търговски съобщения да конкретизира съобщението като непоискано
чл. 6, ал. 2 относно регистъра на електронните адреси на юридически лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения
чл. 24, ал. 1 относно предвидените наказание за нарушаване на разпоредбата на чл. 6, ал. 1, 3 или 4
чл. 24, ал. 3 относно предвиденото наказания за повторно нарушение
§ Закон за защита на потребителите
§ Наредба за водене на електронен регистър на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения
чл. 10, Наредба - относно реквизитите на заявлението;
§ Директива 2000/31/ЕС за електронната търговия
§ Кискинов, В. - „Непоискани електронни съобщения“, сп. Съвременно право, кн. 2/2005, Лекционен курс по информационно право: „35. Защита на личните данни. Права на физическите лица“ и „39. Непоискани електронни съобщения“, на сайта на ЮФ на СУ „Св. Климент Охридски“
§ Ганев, Сл. - „Как правото се бори със спама и как той побеждава“, електронно сп. Download.BG, 21.08.2011
[/toggle][/toggles]
Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:
рубриката
“Стани автор”
23.6.2017